Jak trenować z rozumem? Opowiada Roland Rozumek!


Najczęstsze błędy na siłowni i jak ich unikać oraz co jest sekretem budowania sylwetki. Czyli jak trenować z rozumem, w wywiadzie z zawodnikiem sportów sylwetkowych.

Roland Rozumek rozwija swoją pasję od 10 lat. Nam zdradza parę szczegółów swojej pracy i radzi jak dobrze wykorzystać każdą minutę na siłowni.

Jak trenować z rozumem?

Paweł Marciniak Nauka&Fitness:
Skoro uczysz ludzi trenować z rozumem, pytanie co to dla Ciebie oznacza?

Roland Rozumek:
Zawsze staram się w pracy z podopiecznymi nauczyć Ich zrozumienia działania naszego organizmu. Podkreślam jak wpływamy ćwiczeniami na sylwetkę, a przede wszystkim jak poprawnie ćwiczyć, aby dostarczać prawidłowych bodźców naszym mięśniom. Szczególną uwagę zwracam na poprawną technikę wykonywania ćwiczeń, ponieważ zdrowie i bezpieczeństwo ćwiczącego jest najważniejsze. Aby efekty ćwiczeń na siłowni były zadowalające i co najważniejsze, żeby nie nabawić się kontuzji, należy ćwiczyć prawidłowo, czyli z rozumem.

Paweł:
Jakie najczęściej błędy popełniają Twoim zdaniem ludzie przy treningach i jak ich unikać?

Roland:
Najczęstszymi błędami jakie obserwuję na siłowni jest po pierwsze brak rozgrzewki! Trening bez rozgrzewki jest bardzo ryzykowny i nic nie wart. Szybciej się zmęczysz, łatwiej nabawisz się kontuzji, a ćwiczenia będą mniej efektywne. Rozgrzewka to nie jest strata czasu. Jest to nieodzowny element każdego treningu. Kolejnym błędem jest  zła technika wykonywanych ćwiczeń. Należy teoretycznie poznać dane ćwiczenie, prawidłową strukturę ruchu, czyli jak powinno być ułożone ciało, aby technika była poprawna. Trzeba też wiedzieć, jakie mięśnie powinny być napięte podczas danego ćwiczenia, a co za tym idzie, jakie odczucia są pożądane, a jakie wskazują na błędną technikę. Chaotycznie wykonywane ćwiczenia również nie mają sensu. Tempo ćwiczeń, ich kolejność i sposób wykonywania są bardzo ważne. Aby pobudzić mięśnie i wymodelować ciało, ćwiczenia muszą być wykonywane według ściśle określonych zasad. Zamiast robić 30 niedbałych powtórzeń, zrób 15 dokładnie. Nie zmieniaj co chwilę urządzenia, bo musi minąć przynajmniej 20 minut zanim organizm zacznie spalać kalorie. Bądź dokładny i rozważny. A na siłowni ćwicz z głową!

Paweł:
Niektórzy często przeskakują od jednego miejsca na siłowni do drugiego, ale są też tacy, którzy nie odchodzą od jednego punktu, jakby w nim mieszkali…

Roland:
No właśnie. Monotonia to też kolejny błąd. Na przykład monotonne machanie hantlami. A przy ćwiczeniach z hantlami ruchy w tą i z powrotem nie powinny być w tym samym tempie. Spróbuj pierwszą fazę ruchu (z wydechem) wykonać dynamicznie, a drugą fazę (z wdechem) powoli, nawet przez 3 sekundy. Kontroluj tak ruchy, a efekty będą lepsze. Dodam jeszcze, że nie tylko trening jest ważny. Przy pomocy samych ćwiczeń nie schudniesz, ani nie zbudujesz mięśni. Do treningu konieczne jest dołączenie odpowiedniej diety. Odpowiedniej, czyli zdrowej. Oraz przeznaczenie czasu na regenerację. Nie można dopuścić do przetrenowania mięśni, bo tylko sobie zaszkodzimy. Bez składników budulcowych również nie zajdziemy daleko. W naszej diecie muszą być zawarte wszystkie niezbędne składniki odżywcze, dlatego warto się skupić nie tylko na ćwiczeniach, ale i na tym, czego dostarczasz organizmowi.

Podałem tylko kilka przykładów, a błędów jest naprawdę dużo. Dlatego najlepiej zasięgnąć porady u fachowca, czyli trenera personalnego. On najlepiej dopasuje trening oraz dietę do Twoich potrzeb i możliwości.

Jak trenować z rozumem?

Paweł:
Specjalizujesz się w budowaniu sylwetki. Jak w tym przypadku trenować z rozumem? O czym pamiętać, jakich zasad przestrzegać?

Roland:
Kształtowanie sylwetki wymaga skupienia i myślenia. Na pewnym etapie treningów na siłowni  da się zauważyć, że w tym sporcie równie ważną, o ile nie ważniejszą od siły bicepsów, jest właśnie siła umysłu. Bez niej, podobnie jak bez jasno określonego celu, daleko się nie zajdziemy.

W budowaniu sylwetki należy pamiętać, by trenować całe ciało, a nie tylko wybraną partię. Chodzi o to, by nie doprowadzić do nieharmonijnego rozwoju mięśni, czego konsekwencją jest nie tylko nieproporcjonalny wygląd, ale również nieprawidłowa postawa i zwiększone ryzyko kontuzji. Ważne, by w wymiarze tygodniowym, nie pomijać żadnych partii mięśni – od nóg, przez brzuch, plecy, klatkę piersiową i ręce.

Pamiętajmy również, że dieta to podstawa. Wiele osób błędnie myśli, że sama aktywność fizyczna wystarczy, by pozbyć się kilku niechcianych kilogramów. Nie osiągniemy zakładanych rezultatów bez dobrze dobranej diety. Dieta to 80% naszego sukcesu…

Paweł:
Dziękuję bardzo za rozmowę


INSTAGRAM ROLANDA


Paweł Marciniak

Redaktor naczelny portalu Nauka&Fitness




O nas

Nauka&Fitness to portal dla aktywnych fizycznie.

Powstaliśmy 27 października 2017 roku.

Łączymy rzetelne informacje z dobrą motywacją!

Jesteśmy gotowi na współpracę. Napisz do nas!


KONTAKT