Kulturystyka naturalna – ale co to takiego?


Od kompleksów 18-latka do mega formy. Poznajcie Mikołaja Żeglińskiego, którego mottem jest kulturystyka naturalna. Jak osiągnął takie rezultaty?

Mikołaj trenuje od ponad 4 lat. Studiuje dietetykę i na co dzień zajmuje się treningami siłowymi i planowaniem suplementacji. Podkreśla, że Jego niesamowite rezultaty w budowaniu sylwetki są efektem ciężkiej pracy i naturalnego podejścia do kulturystyki.

Paweł Marciniak z portalu Nauka&Fitness:
Na początek ogólnie… co to znaczy kulturystyka naturalna? Czym ona różni się od tego co robią inni?

Mikołaj Żegliński:
Kulturystyka naturalna jest ścieżką, w której eliminujemy środki niedozwolone. Trenujemy naturalnie, bo chcemy sprawdzić, a później starać się przekraczać, limity naszego ciała. Po to by kreować coś ponadprzeciętnego. Mimo, że ma wady w postaci dużo cięższego i wolniejszego uzyskiwania efektów, to ma też zalety, takie jak lepsze zdrowie, mniej stresów i równie dużą satysfakcję, jak kulturystyka zawodowa.

Paweł:
Czy Twoje rezultaty, które pokazujesz choćby na zdjęciach na Instagramie, to efekt tylko kulturystyki naturalnej? I jaka była historia dojścia do takiej mega sylwetki?

Mikołaj:
Tak, są to rezultaty uprawiania ponad 4 lat naturalnej kulturystyki. Jako, że mam 22 lata, a w ten sport zacząłem się bawić mając 18, nie było mowy o środkach dopingujących. Od początku bardzo mnie zastanawiało jaki mam naturalny potencjał do tego sportu i wiedziałem, że chce go najpierw maksymalnie wykorzystać i zobaczyć co z tego wyjdzie. Nikomu nie radzę w takim wieku bawić się w doping. Wasz układ hormonalny może się jeszcze kształtować i każda ingerencja, będzie niosła za sobą spore ryzyko.

Ja zacząłem bawić się w ten sport przez kompleksy. Byłem bardzo chudy, a do tego nieproporcjonalnie zbudowany. Moje nogi zawsze wydawały się zdecydowanie masywniejsze od góry ciała, a ręce miały wręcz rozmiar patyków. Stwierdziłem, że tylko ten sport może pomóc mi pozbyć się tego. I tak zacząłem. Miałem to szczęście, że rozpocząłem na profesjonalnej siłowni i z odpowiednim planem żywieniowym – tym samym nie zmarnowałem wielu lat na uczeniu się na własnych błędach.

Paweł:
Suplementy to ważny element w procesie budowy ciała. Jakie polecasz i dlaczego? A jakie odradzasz i dlaczego?

Mikołaj:
Zacznijmy od tego, że mamy suplementy uniwersalne, które nadają się dla większości ćwiczących i suplementy, które dobieramy kierunkowo na przykład, po wykonaniu konkretnych badań w celu poprawy wyników. Jeśli chodzi o takie uniwersalne osobiście uznaję białko serwatkowe, omega 3, kreatynę, BCAA, witaminę C, D3, K2 i multi (dobrej jakości z dobrymi formami) oraz cytrulinę. Reszta jest sprawą indywidualną zależną od budżetu, wyników badań i potrzeb. Odradzam kupowanie suplementów od podejrzanie tanich, niesprawdzonych czy nieznanych firm. Pamiętajcie też zawsze o czytaniu składu.

Paweł:
Czy w diecie kulturysty naturalnego, są jakieś różnice względem klasycznego podejścia? Jeśli są to jakie i dlaczego są ważne?

Mikołaj:
Cóż, nie wiem jakie to jest klasyczne podejście, ale generalnie jestem zdania, że warto używać różnorodnych produktów. Wcale nie musimy ograniczać się do ryżu i kurczaka. Może być to udziec wołowy z kaszą jaglaną lub omlet z białek jaj i płatków owsianych. Osobiście jestem zwolennikiem opierania diety na żywności jak najmniej przetworzonej i jak najbardziej prozdrowotnej, przy jednoczesnym trzymaniu się założonych makroskładników. Co do strategii żywieniowych w przypadku sportowców, jestem fanem wysokiej podaży węglowodanów, która jak pokazują badania naukowe, najlepiej sprawdza się nie tylko w kulturystyce.

Paweł:
Gdybyś miał przekonać kogoś, by tak jak Ty, stosował zasady kulturystyki naturalnej, to jakich argumentów byś użył?

Mikołaj:
Pomyśl czy wykorzystałeś już swój cały naturalny potencjał, czy potrzebujesz już czegoś więcej. Znam bardzo mało osób, które doszły do swojego naturalnego maksa. Owszem są też tacy którym się tylko wydaje, że doszli… a tak naprawdę robią coś źle, co ich ogranicza. Kulturystyka naturalna na pewno da ci się cieszyć efektami dłużej i w lepszym zdrowiu.

Paweł:
Dzięki wielkie za rozmowę!


Kanały Mikołaja INSTAGRAM FACEBOOK


 


Paweł Marciniak

Redaktor naczelny portalu Nauka&Fitness


2 comments

  • Marta

    21 grudnia 2017 at 12:15

    Inspirująca rozmowa i ciekawy człowiek!

    • Redakcja Nauka i Fitness

      21 grudnia 2017 at 15:53

      Dzięki za miłe słowa 🙂

Comments are closed.



O nas

Nauka&Fitness to portal dla aktywnych fizycznie.

Powstaliśmy 27 października 2017 roku.

Łączymy rzetelne informacje z dobrą motywacją!

Jesteśmy gotowi na współpracę. Napisz do nas!


KONTAKT