Czym jest dieta fit? Wywiad z Marcinem Krzesińskim


Logika mówi, że nie ma diety idealnej. Ważne jest przecież podejście do odżywiania. Bo jeść możemy albo zdrowo albo niezbyt zdrowo. Pytanie więc czym jest dieta fit?

Marcin Krzesiński jest certyfikowanym trenerem personalnym i studentem dietetyki. W rozmowie z portalem Nauka&Fitness zwraca uwagę na kilka ważnych zasad zdrowego żywienia oraz sen i regenerację.

Paweł Marciniak Nauka Fitness Zdrowie:
W sieci pełno jest przepisów na dietę fit. To zwykle opisu „cudownych” zasad, które pozwalają szybko i bez wysiłku zmienić wszystko. To oczywiście ściema, ale pytanie czym w tak w ogóle jest podejście fit do diety?

Marcin Krzesiński:
Przede wszystkim nie lubię słowa dieta, bo mam wrażenie że wszystkim dieta kojarzy się z czymś nieprzyjemnym, z jakimiś wyrzeczeniami. Owszem, jeśli ktoś szykuje się na zawody, to musi przestrzegać rygorystycznie ‘diety’. Ale przecież większość z nas  chodzi na siłownię rekreacyjnie, żeby lepiej wyglądać i lepiej się ze sobą czuć (uśmiech). Moim zdaniem najlepsze podejście do odżywiania to takie, w którym nie odmawiamy sobie wszystkiego i się nie katujemy.

Paweł:
Ale jakieś podstawowe zasady w zdrowym odżywieniu są? I pewnie sam je stosujesz? (uśmiech)

Marcin:
Na pewno należałoby zrezygnować z niektórych produktów, takich jaki np. alkohol, słodycze, cukier, wysokoprzetworzona żywność itp. To ze względów zdrowotnych! Ale myślę że zjedzenie czegoś nie za bardzo zdrowego raz na dwa tygodnie, nie będzie wielkim grzechem. Nasza głowa trochę wtedy odpocznie i będziemy się lepiej czuć psychicznie. Niektórzy tak mają. Osobiście jestem też za wyeliminowaniem z diety mleka i jego przetworów, ponieważ człowiek nie jest przystosowany do trawienia mleka zwierzęcego, w którym znajduje się kazeina. Niestety też z wiekiem maleje u nas ilość enzymu – laktazy, który trawi laktozę (czyli cukier mleczny), a niektórzy go w ogóle nie mają. Podsumowując wszystko, warto zwracać uwagę na to co jemy, też dla naszego zdrowia, ale musi to nie być dla nas zbyt dużym obciążeniem, bo szybko sobie odpuścimy i nie będzie oczekiwanych efektów.

Paweł:
Jakie błędy popełniają w odżywianiu ludzie dążąc do bycia fit? I jak ich uniknąć?

Marcin:
Na pewno trzeba wystrzegać się diet bardzo niskokalorycznych, ponieważ najczęściej później wychodząc z takiej diety, jemy od razu bardzo duża ilość kcal. A organizm, który nie jest przyzwyczajony do takiej ilości jedzenia, będzie odkładał nadmiar w postaci tkanki tłuszczowej. To klasyczny przykład tak zwanego efektu jojo. Ponad to, będąc na takiej diecie organizm może zacząć odkładać tkankę tłuszczową, ponieważ zobaczy, że nie dostarczamy tyle jedzenie ile potrzebujemy. Będzie więc robić “zapasy” na przyszłość. I tak, nie dość że nie schudniemy, to bardziej zwiększymy swoją tkankę tłuszczową, a więc i wagę. Trzeba też się wystrzegać wszystkich “cudownych” suplementów diety. Ponieważ najczęściej one w ogóle nie działają, a po drugie wiele osób myśli, że są to takie środki, dzięki którym bez wysiłku, czyli zdrowego odżywiania i ćwiczeń osiągnął zamierzony efekt. A tak to niestety nie działa. Dobrze dobrany plan żywienia i trening to podstawa 😉

Paweł:
A jak zacząć odżywianie fit?

Marcin:
Ludzie, którzy  zaczynają swoja przygodę z siłownią lub też inną aktywnością sportową i włączają w to nowe zasady żywieniowe, bardzo często nie są sumienni, w tym co sobie założyli. Chcą mieć fajne i wysportowane ciało, ale niestety zapominają, że to ciężka praca. Trzeba regularnie ćwiczyć, dostarczać odpowiednią ilość mikro i makro składników. Bardzo dużo ludzi przechodząc na jakąś dietę, drastycznie obniża poziom tłuszczu, ponieważ sądzi, że to tłuszcz odkłada się  w postaci tkanki tłuszczowej.  A tak naprawdę to nadmiar cukrów powoduje, że się obtłuszczamy.

Trzeba też pamiętać o regeneracji. Bardzo ważną rzeczą tutaj jest sen. Wszystko może być dopięte na ostatni guzik, ale jeśli nie będziemy się dobrze regenerować, to niestety zamierzonych efektów możemy nie osiągnąć. Zaleca się spać koło 8h dziennie. Bardzo dobrym sposobem na regeneracje jest też sauna albo masaże.

Pamiętajmy, że trzeba być uczciwym z samym sobą. Nie oszukujmy się. Zdrowie wymaga pracy!

Paweł:
Dzięki wielkie za rozmowę


Kanały Marcina: FACEBOOK INSTAGRAM


 


Paweł Marciniak

Redaktor naczelny portalu Nauka Fitness Zdrowie


Reklama



O nas

Nauka Fitness Zdrowie to portal dla aktywnych fizycznie. Łączymy rzetelne informacje z dobrą motywacją!

Nauka Fitness Zdrowie jest wyłącznie portalem informacyjno-rozrywkowym. Nie prowadzimy porad medycznych, a wszelkie informacje zamieszczone na stronie nie zastępują indywidualnej konsultacji z lekarzem. Stosowanie się do treści zawartych na portalu powinno za każdym razem odbyć się pod nadzorem lekarza-specjalisty lub profesjonalnego trenera. Redakcja i wydawca portalu nie ponoszą odpowiedzialności za stosowanie porad zamieszczanych na stronie.


KONTAKT