Chodzenie czy bieganie? Co lepsze na odchudzanie?


To pytanie nie jest wcale bez sensu. Wszystko zależy od dystansu i czas aktywności. Chcący zrzucić kilogramy powinni przeczytać ten artykuł.

Wszyscy wiemy, że bieganie to dobry pomysł na spalenie kalorii. To po prostu dobry trening. Ale co z chodzeniem? Czy można porównać te dwie aktywności? Postanowiliśmy spojrzeć naukowo na bieganie i chodzenie, bo dla osób walczących o spadek kilogramów to ważna sprawa.

Nie ma co ukrywać, że 15-minutowy bieg spala więcej kalorii niż 15-minutowy spacer. Ale co jeśli spojrzymy nie na prędkość a jakiej pokonamy daną odległość, ale na sam dystans?

Schemat jest taki:

  • Bieganie: więcej spalonych kalorii na minutę, ale krótsza aktywność przy tym samym dystansie

  • Chodzenie: mniej spalonych kalorii na minutę, ale dłuższa aktywność przy tym samym dystansie

A więc, przy średniej masie 80kg, przy godzinnym wysiłku spalimy:

  • Powolne chodzenie (około 3 km/h): 235 kcal

  • Średnio szybkie chodzenie (około 5 km/h): 307 kcal

  • Jogging (około 8 km/h): 697 kcal

  • Średnio intensywny bieg (około 11 km/h): 882 kcal

  • Intensywny bieg (powyżej 13 km/h): ponad 1000 kcal

A więc lepiej chodzić czy biegać, by zrzucić kilogramy?

Według badań opublikowanych przez Amerykański Instytut Zdrowia, na tym samym dystansie, bieganie pozwala spalić średnio 30% więcej kalorii niż chodzenie. Dochodzi nam do tego jeszcze efekt potreningowy jeśli biegaliśmy odpowiednio długo i szybko, co daje spalanie kalorii nawet po tym jak już odpoczywamy po pokonanym dystansie. Czas takiego treningu jest jednak zwykle krótszy.

Jeśli spojrzymy więc tylko na kwestie kalorii, rachunek jest prosty. Ale osoby odchudzające się czasem nie są w stanie biegać intensywnie przez godzinę, by spalić owe 1000 kcal. Stąd warto pochylić się nad chodzeniem jako sposobem na walkę z nadmiarem kilogramów.

I tak, spacerując robimy to średnio dłużej, a więc więcej kalorii spalanych jest z zapasów tłuszczowych, co ma ogromne znaczenie przy odchudzaniu. Najpierw bowiem spalamy zapasy węglowodanowe, a po co najmniej 45 minutach, przy tej intensywności wysiłku, te tłuszczowe. Wiele badań sugeruje do tego bardziej relaksujący charakter chodzenia co pozwala na spalenie dodatkowo nawet do 200 kcal na godzinę.

Nasz wniosek jest więc taki, by łączyć te dwie aktywności. Celem byłoby wydłużenie treningu, a nie tylko liczenie jaki dystans udało się pokonać. Trzymamy za Was kciuki.


Na podstawie badań: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22446673


Redakcja NFZ

Czekamy na Twój komentarz do naszego artykułu


Reklama



O nas

Nauka Fitness Zdrowie to portal dla aktywnych fizycznie. Łączymy rzetelne informacje z dobrą motywacją!

Nauka Fitness Zdrowie jest wyłącznie portalem informacyjno-rozrywkowym. Nie prowadzimy porad medycznych, a wszelkie informacje zamieszczone na stronie nie zastępują indywidualnej konsultacji z lekarzem. Stosowanie się do treści zawartych na portalu powinno za każdym razem odbyć się pod nadzorem lekarza-specjalisty lub profesjonalnego trenera. Redakcja i wydawca portalu nie ponoszą odpowiedzialności za stosowanie porad zamieszczanych na stronie.


KONTAKT