Chcesz zajść w ciążę? Ćwicz umiarkowanie!


Zaczynacie starania o dziecko? Zdrowa dieta i aktywność fizyczna powinna stać się częścią Waszego trybu życia.

O sukcesie zajścia w ciążę decyduje oczywiście bardzo wiele czynników, m.in. wiek oraz ogólny stan zdrowia partnerów, poziom hormonów i wiele, wiele więcej. Wyniki badań pokazują jednak, że –oprócz zdrowej diety – szansę na poczęcie zwiększa aktywność fizyczna przyszłych mam. Ale uwaga! Zbyt intensywne treningi mogą być przeszkodą! Naukowcy przebadali grupę ponad 3000 kobiet w wieku 18-40 lat, które próbowały zajść w ciążę i nie były poddane terapii niepłodności. Okazało się, że kobiety o normalnej masie ciała (BMI <25), które ćwiczyły bardzo intensywnie (więcej niż 5 godzin tygodniowo), miały o 42% mniejszą szansę na poczęcie. Powodem tego są zaburzenia hormonalne – długotrwałe i intensywne ćwiczenia powodują m.in. wzrost poziomu kortyzolu, a obniżają poziom hormonów tarczycy. W efekcie upośledza to zdolność organizmu do radzenia sobie ze stresem, co wpływa również na płodność. Badacze dodają, że zbyt intensywne ćwiczenia mogą również uniemożliwiać zagnieżdżenie się zarodka w macicy.

Takich wyników naukowcy nie uzyskali jednak dla kobiet, u których BMI jest wyższe. U Pań z lekką nadwagą lub otyłych intensywne ćwiczenia fizyczne mogą być wręcz pomocne, jako że jedną z przyczyn niepłodności może być właśnie nieprawidłowa masa ciała.

W innych badaniach, które obejmowały 108 kobiet poddanych terapii in-vitro, okazało się, że kobiety, które były aktywne fizycznie, miały trzy razy większą szansę na powodzenie sztucznego zapłodnienia w porównaniu z kobietami, które ćwiczyły mało lub wcale.

Jaki jest z tego wniosek? Tak jak we wszystkim – najlepszy jest umiar! Zarówno całkowity brak aktywności fizycznej, jak i zbyt intensywne treningi mogą obniżyć płodność. Kobiety, które starają się o dziecko powinny więc ćwiczyć około 30-60 minut dziennie trzy razy w tygodniu. Tak umiarkowana aktywność fizyczna (pomiędzy 1 a 5 godzin tygodniowo) powinna pomóc w utrzymaniu prawidłowej masy ciała, która wpływa na sukces poczęcia, a w późniejszym okresie przyczynia się do zdrowszego przebiegu ciąży.

Jakie więc ćwiczenia są najlepsze, gdy chcesz zajść w ciążę?

Oto ich lista:
  1. Marsz na świeżym powietrzu, 5 razy w tygodniu po 30 minut
  2. Dwie-trzy sesje jogi w tygodniu, każda trwająca po 1h.
  3. Taniec
  4. Zumba – 2-3 razy w tygodniu
  5. Aerobik – 2-3 razy w tygodniu
  6. Umiarkowanie intensywna jazda na rowerze
  7. Umiarkowanie intensywny jogging
  8. Pływanie
A czego unikać?
  1. Birkam jogi – ćwiczenia w wysokiej temperaturze
  2. Ćwiczenia 7 dni w tygodniu po więcej niż 45 minut
  3. Biegów na wiele kilometrów każdego dnia
  4. Treningów typu „boot-camp” o wysokiej intensywności
  5. Sportów wymagających dużego wysiłku (gimnastyka artystyczna, balet, itp.)

dr Sylwia Dziemian-Zwolak


Źródło:

Wise, L. A., Rothman, K. J., Mikkelsen, E. M., Sørensen, H. T., Riis, A. H., & Hatch, E. E. (2012). A prospective cohort study of physical activity and time to pregnancy. Fertility and sterility97(5), 1136-1142.

 


dr Sylwia Dziemian-Zwolak

Doktor biologii, fit-mama, doświadczona w tworzeniu tekstów edukacyjnych. Redaktor portalu Nauka&Fitness.


Reklama



O nas

Nauka&Fitness to portal dla aktywnych fizycznie.

Powstaliśmy 27 października 2017 roku.

Łączymy rzetelne informacje z dobrą motywacją!

Jesteśmy gotowi na współpracę. Napisz do nas!


KONTAKT