Benefity 10 tysięcy kroków dziennie


Wasza aplikacja na telefonie zaleca tyle kroków na dzień? Lekarz sugeruje Wam tyle spacerować w ciągu dnia? To nie przypadek!

Mit czy hit?

Moja ciotka z wujem mają ponad 90 lat. Są w pełni samodzielni, pełni wewnętrznej energii. Odkąd pamiętam częściej widuje Ich na mieście spacerujących, niż na rodzinnych imprezach. Chodzą codziennie i to sporo. Owszem są wolno poruszającą się parą staruszków, ale wierzcie mi każdy chciałby mieć taką kondycję, kiedy będzie dożywać setki! To mój rodzinny dowód na to, że warto spacerować!

Naukowo zasada jest prosta. Im więcej aktywności fizycznej w ciągu dnia, tym lepiej dla Waszego zdrowia. Medycyna potwierdza, że chodzenie, choćby w formie spaceru, może znacznie wpłynąć na nasze zdrowie. Amerykańskie Stowarzyszenie Sercowe, nad podstawie badań, stwierdza wprost, że chodzenie może pomóc w uniknięciu nadciśnienia, zwiększonego poziomu cholesterolu czy nawet cukrzycy.

10 tysięcy kroków to już mit społeczny. Tyle zakładają aplikacje w telefonach w formie krokomierzy do przejścia na dzień. Tyle zalecają lekarze i dietetycy dla tych, którzy są w czasie zrzucania wagi. Pytanie dlaczego 10.000 kroków ma nam pomóc?

Jak to działa?

Im więcej ważysz, tym więcej kalorii spalisz chodząc. Więc chodzenie to dobre narzędzie do odchudzania. 100 kcal na 1,6 kilometra spali średnio osoba ważąca około 80kg. Średnia prędkość chodzenia to do 5 km/h. Szybki marsz da wzrost spalania kalorii nawet o 50%.

Spacer, w którym wykonamy 10 tysięcy kroków pozwoli spalić nam około 500 kcal. Jeśli założymy, że spalamy w ciągu dnia 1800 kcal, ale spożywamy więcej, bo 2300 kcal, codzienny taki spacer pozwoli wyjść nam na zero. Wystarczy więc chodzić na 10-tysięczne spacery codziennie i zredukować o 500 kcal ilość spożywanej w pokarmie energii, by po tygodniu stracić pół kilograma. Mało? Pamiętajmy, że w tej strategii dodatkowo zapobiegamy dalszemu odkładaniu się tkanki tłuszczowej, jak i uczymy organizm, że całą energię z pokarmu wykorzystujemy, co wiele zmienia w naszym metabolizmie.

10 000 kroków to prosty pomysł na zdrowie. Pierwsza meta. Potem postawisz sobie za cel 20 000, a następnie 30 000 kroków. To więc dobre hasło marketingowe. Wielu się na to złapało i cieszą się z tego!


Paweł Marciniak

Redaktor naczelny portalu Nauka&Fitness




O nas

Nauka&Fitness to portal dla aktywnych fizycznie.

Powstaliśmy 27 października 2017 roku.

Łączymy rzetelne informacje z dobrą motywacją!

Jesteśmy gotowi na współpracę. Napisz do nas!


KONTAKT