Aktywny odpoczynek! Dlaczego jest potrzebny?


Jak szybciej wrócimy do stanu spoczynkowego? Aktywny odpoczynek z naukowego punktu widzenia!


Czy lepiej po aktywności fizycznej odpoczywać biernie czy aktywnie?

Zmęczenie to normalna sprawa

Obniżenie zdolności organizmu do kontynuowania wysiłku jest rodzajem zaworu bezpieczeństwa, jaki ma każdy. Chodzi o to, by nie doprowadzić do zmian, które trudno będzie naprawić lub wręcz przeistoczą się w stany chorobowe.

Czym jest aktywny odpoczynek?

Kiedy po ćwiczeniach nie wykonujemy żadnej czynności, może się nam wydawać, że szybciej wracamy do formy. To odpoczynek bierny. Aktywnie odpoczywać oznacza wykonywać pracę fizyczną innego rodzaju niż ta, która spowodowała zmęczenie. Czyli, na przykład, używać innej partii mięśni od tej zmęczonej na treningu. To zalecają lekarze i sportowcy, a także potwierdzają to liczne badania. Naukowcy doszli nawet do wniosku, że mięśnie po wyczerpującym wysiłku połączonym z aktywnym odpoczynkiem pracują później z siłą o 22% większą niż poprzednio.

Jak przyśpieszyć odpoczynek?

Aby mieć lepsze owoce naszego treningu musimy pamiętać o prostym schemacie:

  1. Przed dużym wysiłkiem należy dostarczyć organizmowi węglowodany.
  2. Jak wynika z licznych badań, zaraz po wysiłku powinniśmy z kolei zjeść białko, bo wtedy mamy najlepsze warunki do zwiększania masy mięśni.
  3. Kolejny punkt to woda – tracimy jej sporo podczas wysiłku, trzeba więc uzupełnić jej poziom.

Na podstawie książki Artur Jaskólski, Anna Jaskólska „Podstawy fizjologii wysiłku fizycznego” Wydawnictwo AWF Wrocław 2006


 


Redakcja Nauka i Fitness

Czekamy na Twój komentarz do naszego artykułu




O nas

Nauka&Fitness to portal dla aktywnych fizycznie.

Powstaliśmy 27 października 2017 roku.

Łączymy rzetelne informacje z dobrą motywacją!

Jesteśmy gotowi na współpracę. Napisz do nas!


KONTAKT