5 dobrych zmian jakie zachodzą w mózgu kiedy ćwiczysz!


Warto wiedzieć dlaczego warto ćwiczyć. Zobacz pięć najważniejszych i pozytywnych zmian jakie następują w Twoim mózgu kiedy ćwiczysz!

Mózg porównywany jest często do mięśni. By sprawnie pracować potrzebuje bodźców. Stąd ciągła nauka jest mu niezbędna. To tak jak z mięśniami. Ale stawiając aktywizowanie mózgu i mięśni obok siebie natrafiamy na pewien mankament. Ćwicząc procesy myślowe nie stymulujemy włókien mięśniowych. A okazuje się, że ćwicząc fizycznie, ćwiczymy też szare komórki!

Przedstawiamy pięć zmian jakie zachodzą w Twoim mózgu kiedy ćwiczysz fizycznych!

Lepsza pamięć

Częścią mózgu, która silnie reaguje na ćwiczenia aerobowe, jest hipokamp. Badania u dzieci, dorosłych i osób w podeszłym wieku pokazują, że ta struktura mózgu rośnie, gdy ludzie stają się sprawniejsi. Ponieważ hipokamp jest kluczowym elementem systemu uczenia się i pamięci mózgu, odkrycie to częściowo tłumaczy działanie wzmacniające pamięć, przy poprawie wydolności sercowo-naczyniowej.

Poza tym, niemieccy naukowcy wykazali, że chodzenie lub jazda na rowerze w trakcie nauki, na przykład języka obcego, pomagają utrzymać w pamięci nowe słownictwo.

Trzeba tylko pamiętać, że zbyt energiczne treningi mogą podnieść poziom hormonów stresu, które zniszczą obwody pamięci.

Wzmocniona koncentracja

Ćwiczenia mogą pomóc skupić się na konkretnym zdaniu. Najlepsze dowody naukowe na to, pochodzą z badań dzieci w wieku szkolnym, ale to samo dotyczy nas wszystkich. Lekcje z 20-minutowymi ćwiczeniami w stylu aerobiku poprawiły koncentrację uwagi holenderskich uczniów.

Z kolei jak wykazały badania na niemieckich nastolatkach wystarczy odbijanie dwóch piłek w tym samym czasie, by poprawić późniejszą koncentrację.

Poprawa zdrowia psychicznego

Uczucie uniesienia, które następuje po intensywnych ćwiczeniach, jest prawdziwe. Jak wynika z licznych badań nawet myszy doznają takich emocji. To nagły wzrost endorfin, które dostają się do mózgu.

Najwięcej prac badawczych przeprowadzono na ćwiczących jogę. W 2010 roku badano grupę ludzi, którzy przez osiem tygodni codziennie ćwiczyli jogę i medytację. Mieli oni zmniejszony poziom stresu w organizmach, a skany mózgu wykazały kurczenie się części ciała migdałowatego, struktury zaangażowanej w przetwarzanie stresu, strachu i lęku.

Analiza wielu badań wykazuje, że ćwiczenia fizyczne mogą być równie skuteczne jak leki przeciwdepresyjne i terapie psychologiczne. Co nie oznacza, że depresję można leczyć tylko nimi, ale wsparcie w postaci aktywności fizycznej może bardzo pomóc.

Zwiększenie kreatywności

Wielu filozofów, na przykład Thoreau czy Nietzsche, mawiało, że chodzenie daje wyobraźni skrzydła. Udowodnili to niedawno naukowcy z kalifornijskiego Uniwersytetu Stanforda. Stwierdzili oni, że bieżnia jaki i tradycyjne spacery wzmacniały tak zwane „rozbieżne myślenie”, ważną część procesów kreatywnych. To oznacza jednak, że jeśli chcemy sobie coś przypomnieć, to aktywność fizyczna nam nie pomoże.

Spowolnienie osłabienia funkcji poznawczych

Istnieją naukowe dowody na to, że utrzymanie sprawności fizycznej pozwala na utrzymanie sprawności umysłowej w starszym wieku.

Jak wynika z wielu badań istnieje związek pomiędzy kondycją fizyczną a możliwościami poznawczymi.  Wystarczy 30-45 minut szybkiego marszu, trzy razy w tygodniu, by zapobiec zmianom występującym w mózgu na starość czy wręcz opóźnić wystąpienie demencji. Trzeba tylko pamiętać, że warto wcześniej przyzwyczaić organizm do regularnych ćwiczeń.

Niemieckie badania wykazały, że ćwiczenia poprawiające równowagę, koordynację i ogólną sprawność wyraźnie wpływają na strukturę mózgu i funkcje poznawcze. Odbywanie dwa razy w tygodniu treningu z podnoszeniem ciężarów może mieć przełożenie neurologiczne. Taniec może mieć również charakter regenerujący dla starzejących się mózgów. Badania pokazały, że zaledwie godzina tańca w tygodniu, przez sześć miesięcy, nie miała większego wpływu wydolność płucną u starszych uczestników, ale taka stymulacja fizyczna i społeczna poprawiła ich dobre samopoczucie.

Naukowcy wciąż szukają czynników, które sprawiają, że nasz mózg pracuje lepiej. Do głównych podejrzanych należą:

  • zwiększony przepływ krwi do mózgu
  • nagłe wzrosty hormonów wzrostu
  • rozszerzenie sieci naczyń krwionośnych mózgu

Możliwe jest również, że ćwiczenia fizyczne stymulują powstawanie nowych neuronów. Do niedawna wielu uważało, że taki proces w ogóle nie może się wydarzyć w mózgach dorosłych ludzi…

Paweł Marciniak


Tłumaczenie z tekstu: https://www.theguardian.com/education/2016/jun/18/how-physical-exercise-makes-your-brain-work-better

 


Paweł Marciniak

Redaktor naczelny portalu Nauka&Fitness


2 comments

  • WjOla

    13 grudnia 2017 at 19:12

    Bardzo fajny artykuł!

    • Redakcja Nauka i Fitness

      13 grudnia 2017 at 19:13

      Dzięki wielkie 🙂 pozdrawiamy

Comments are closed.



O nas

Nauka&Fitness to portal dla aktywnych fizycznie.

Powstaliśmy 27 października 2017 roku.

Łączymy rzetelne informacje z dobrą motywacją!

Jesteśmy gotowi na współpracę. Napisz do nas!


KONTAKT