17 godzin bez jedzenia! To nie dieta to nauka!


Ostatni posiłek w okolicach 16:00, a śniadanie około 9:00. To jedna z zasad, jakie wynikają z kilku znanych diet. Ale z nie licytując się, która z nich jest najlepsza, warto pamiętać, że 17 godzin bez jedzenia da się uzasadnić naukowo!


Pragnienie zmniejszenia wagi ciała może przestać być marzeniem tylko wtedy, kiedy więcej energii będziemy spalać niż dostarczać naszemu organizmowi. Każdy namiar jest magazynowany. Jeśli od dłuższego czasu jemy więcej niż potrzebuje nasze ciało, tworzy się prosty szlak metaboliczny, którego efektem jest rosnąca tkanka tłuszczowa!

Co zrobić, by w naszym organizmie pojawiły się odwrotne działania? By ciało zaczęło korzystać z zapasów tłuszczu, a więc je redukować?

Tu pomóc może zasada 17 godzin bez jedzenia!

Dlaczego?

Twórcy wielu diet podkreślają konieczność zmuszenia organizmu do aktywnego korzystania z zapasów energii, jakie zmagazynowaliśmy w postaci tłuszczu. Niestety jedno, czy nawet kilku dniowa głodówka tu nie pomoże. Musimy dać czas naszemu metabolizmowi czas na ustabilizowanie się schematu polegającego na tym, że kiedy potrzebuje on energii może ją brać z tłuszczu. A to stanie się tylko wtedy, kiedy po dłuższym czasie (co najmniej tygodniu) nauczymy nasze ciało, że wieczorem nie ma już posiłków, więc czas na energię z tkanki tłuszczowej. Żeby taki szlak metabolizowania tłuszczu wytworzył się i utrzymał w naszym organizmie, potrzeba niestety wytrwać w schemacie niejedzenie przez co najmniej kilkanaście godzin i to codziennie.

Dzieje się tak dlatego, że ludzkie ciała reguły działania dostosowują do warunków, a te przecież tworzymy my sami. Wzrost tkanki tłuszczowej to odpowiedź na zbyt dużą ilość energii w pokarmie względem potrzeb organizmu. Niestety zwiększenie potem tych potrzeb, na przykład przez wzrost aktywności fizycznej często nie wystarczy, by organizm zorientował się, że może korzystać z zapasów tłuszczowych.

Od 16:00 do 9:00, czyli wieczór bez kolacji!

Jak obliczają naukowcy 17 godzin to idealny czas na to, by organizm zaczął uczyć się korzystać z nagromadzonych zapasów energii i jednocześnie byśmy nie ucierpieli na zdrowiu. Nawet jeśli to marzenie, by tyle godzin nie jeść posiłków, już samo staranie się da Wam wiele!

17 godzin bez jedzenia

Jak?

Nie jedz przed snem! Ta stara jak świat prawda wynika z tego, że przy braku aktywności fizycznej w nocy prawie na pewno to, co zjemy przed położeniem się do łóżka zostanie zmagazynowane w naszym ciele. Zasada 17 godzin bez jedzenia jest rozszerzeniem tej reguły. Jeśli nie możemy jeść ostatniego obfitego posiłku około 16:00, śniadanie (takie pełen i zdrowe) musimy jeść później! Po wspominanym ostatnim pełnym najedzeniu się każdego dnia, można tylko pić wodę lub ewentualnie soki. Szejki lub inne energetyczne dodatki wskazane są wtedy, kiedy w czasie tych 17 godzin trenujemy!

Wyjątki?

Tak zwany cheat-meal, czyli posiłek niezgodny z naszą dietą pełen węglowodanów lub tłuszczów na przykład w godzinach wieczornych, nie zepsuje nic w naszym organizmie, jeśli wcześniej nauczymy nasze ciało innego schematu. A więc cheat-meal dopuszczalny jest tylko po kilku tygodniach diety! Wcześniej psuje tylko lekcje, jaką dajemy naszemu organizmowi. Niczego go w ten sposób nie nauczymy!

Zaczynamy?

Najprostszym sposobem na wdrożenie tego na pozór trudnego planu dietetycznego jest wyznaczenie sobie, że od danego dnia nie jemu kolacji. A więc ostatni posiłek mamy do 19:00. Potem przesuwamy tę godzinę na 18:00, a po jakimś czasie na 17:00! I to już daje nam dużo, jeśli będziemy się pilnować ze śniadaniem po 9:00 🙂

Uwagi

Tyle godzin bez jedzenie to schemat nie do zastosowania dla dzieci i młodzieży do 18 roku życia i kobiet w ciąży. Jeśli budujemy swoją masę lub stosujemy inne diety zmieniające nasz metabolizm też musimy uważać na swój organizm! Ten pomysł na życie jest więc dobry dla ograniczonej liczy osób, ale warto pamiętać z jakich praw biologii się wywodzi!


 


Redakcja Nauka i Fitness

Czekamy na Twój komentarz do naszego artykułu




O nas

Nauka&Fitness to portal dla aktywnych fizycznie.

Powstaliśmy 27 października 2017 roku.

Łączymy rzetelne informacje z dobrą motywacją!

Jesteśmy gotowi na współpracę. Napisz do nas!


KONTAKT